söndag 8 februari 2009

Vinterblek

Plötsligt händer det, himlen öppnar sig och ner faller vita snöflingor i ett par dagars tid och nu har vi rejält med det underbara vita täcket som nu är närmare 30-40 cm djupt. Kom hastigt att tänka på växthustaket som kanske bör befrias från massorna och jag fick plumsa dit omgående i rejält snödjup innan jag nådde växthuset och fick mig en riktig kamp med snöskottningen på glastaket. Det gäller att rädda sina ägodelar undan en mindre katastrof. Men, skall jag vara uppriktig gillar jag inte detta gråa överhuvudtaget och dessutom detta snöfall som ledde till att vägarna är som att köra på räls.



Känslan av vinterblekheten gör sig något påmind i min spegelbild av allt detta gråa och fräschören känns väldigt avlägsen. Borde man kanske fundera på någon form av tillskottsljus för att inte tappa färgen helt, när solen ändå bara lyser med sin frånvaro!?



Önskar att jag kunde ligga i hängmattan och lyssna till fågelsången och känna vindens lätta drag och kinden lätt färgad av sommarens solstrålar.



Vad gör det då, om några regndroppar faller på min näsa, det är ändå så underbart och ljuvligt vackert i vår underbara värld.



Att få luta sig mot en solstol och slumra till lite grann och drömma om den molnfria himmel som kanske finns däruppe, solkatter som glittrar vid havet, lärkans drill och alla vackra blommor som finns på ängen.



Nej, det blev inte som jag tänkt med mina tre lediga dagar, ingen sparktur på isen med picknick, ingen sol, bara en massa extra besvär med snöskottning och dessutom att få en ny spis när den gamla havererade just precis till helgen och det blev att köra runt och finna en ny, hastiga tag! Nåväl, ny spis lockade fram något gott ur den nya ugnen i varje fall!



Men förresten, visst är det vackert i träden när de dignar av snötyngden och allt är "insnöat"!


Ha en trevlig arbetsvecka!

14 kommentarer:

Lilla My sa...

Mums vilken goding du bakat. Här har det också kommit snö och jag tycker vi har massor funderade att fått många meter redan men gubben tyckte jag dillade att inte har det kommit några meter vis med snö, ja ja men det känns så! Längtar också till våren och sommaren, hoppas på en bra sommar. Vad köpte du från Sunds? Ha en skön kväll!

HelenJ sa...

Vilka fina bilder du visar, på humlor och spindelväv.
Jag förstår att det är jobbigt när det kommer massor med snö och man istället vill ha vår, men det är iaf vitt. Här har det ösregnat flera dar - det är så grått och trist. Idag var solen framme en liten stund, men det var ett kort beök...
Det nybakade ser riktigt smaskigt ut!
Ha det bra /Helen

Mimi sa...

Jag tror jag ändå föredrar dina snömassor framom det vi har här nu igen. Just när man tyckte snön var trevlig och temperaturen behaglig, så slår det om till en massa plusgrader och ösregn! Gissa så inspirerande? Tur att man har en sån blogg som din att titta in på, och bli lite bättre till mods! Tack för det! Mums vad din kakbit såg god ut.

ylvahi sa...

Den kakan såg mumsig ut, vill haa.
Här kom det bara 2 dm snö inatt, Men det regnade igårkväll.
Det är alltid lika roligt att läsa din blogg och du har alltid så fina bilder Ha det bra. Ylva

Ruben sa...

Våren har aldrig varit så nära som nu!! Och i morgon har den kommit oss ännu närmare! Håll ut! /Ruben

gittan sa...

Våren finns där, bakom det stora grå, ligger den och väntar och samlar kraft. Kraft som behövs för att skjutsa iväg vintern all världen väg. Och kraft för att väcka allt till liv igen. Vi måste bara ha lite tålamod och låta den bli tillräckligt stark. Undertiden är det kanske meningen att även vi ska samla kraft inför allt arbete som kommer med solen och värmen. Ha det gott / kram gittan

Lillebeth sa...

Vilka underbara bilder. Och alltid lika fina texter.

Annika Christensen sa...

Fint du skriver.
Jag det där r´gråa ansiktet i spegeln är inte kul att se varje morgon så här års.
Fast jag dricker mortotsjucie varje dag.
Mer snö är på gång om det bara fick ligga kvar så är det väl ok.
Ha en bra vecka själv.
Annika

Med fingrarna i (j)orden sa...

Visst är det fint med snö som lyser upp istället för grådask. Även om vårtecknen börjat röra på sig hade jag gärna haft lite snö ett par veckor till - och sen kan våren komma igång. Men man ska väl inte klaga som du säger. Allt har sin tid.
Eva

Lotta 8`) sa...

Ligga i hängmattan..... suck.... ja tack, det vill jag gärna :) Fast i år måste jag köpa ny hängmatta, får nog bli en önskan lagom till mors dag - i maj månad.... när alla färger och dofter kommit fram... mmmmm. Sitter inne och fruser, snorar, frustar och hostar - tja, det kunde varit roligare.... MEN jag har varit på solariet två ggr och det kändes lite bättre efter det :) Nu tror jag att jag kryper ned under filten...... kram =)

Gunilla sa...

Vilka fina bilder. Den goda kakan smakar nog mums. Härlig blogg du har återkommer för en noggrannare titt

Ha en fortsatt bra kväll

Gunilla/Norrskenets trädgård

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Så vackra ord och bilder! En hängmatta av spindelväv så vackert...

Ruben sa...

Tack för bloggposten! Har skrivit ett meddelande till dig på TB! /Ruben

Anette sa...

Väck mig, jag sitter och drömmer.......efter dina vackra ord! Underbara bilder som vanligt!

Vinterblekhet botar jag med mitt ansiktssolarium. Vad gör det om rynkorna kommer lite fortare *ler*