onsdag 11 februari 2009

Sol och blå himmel...

...så fick vi äntligen det efterlängtade vackra vintervädret. Efter en kall natt grydde dagen med en vacker och rejäl rimfrost i träden, helt sagolikt vackert! Jag som hade tid till frissan på morgonen, kunde knappt vänta med kameran innan jag blev färdig, för nu var ingen tid att förlora när ljuset äntligen kommit. Det är många veckor som man fått nöja sig med gråa bilder, utan vackra skuggor och ljus, men precis just idag kom det efterlängtade ljuset då jag hade annat som väntar, hoppas det håller i sig tills jag är klar.
Solen gick upp i horisonten under min resa och det bildades otroligt vackra silhuetter av frosten mot den orangeröda/lila himmel, ett färgspel som man måste bara beundra. I motsats till mitt senaste "bleka" inlägg, kunde jag plötsligt njuta av vinterns vackraste sida!



Nåväl, jag fick min frisyr och känner mig förnyad på alla sätt och allt det gråa är raderat, för ett tag framåt i varje fall.

Med många järn i elden hinner man aldrig få långtråkigt och det ena har avlöst det andra för min del idag. Ibland liksom ramlar man över idéer och man måste bara få till det man har i huvudet, men innan dess skall jag göra ny plats för min symaskin som varit satt på "undantag" för en lång tid, men nu verkar den attraktivare än någonsin igen. Vi får se om jag lyckas hålla idén vid liv - inga avslöjanden än!?

---------------------------------------------------

Raskt över till något helt annat.

Blev utmanad utav Gröna funderingar med att besvara några frågor. Tack för den Helen!

Roligaste minne:
Vi var ett gäng damer som gjorde en studieresa för många år sedan till ett museum som hade en speciell utställning av gamla hantverk. Jag hade planerat dokumentera besöket med bilder och möts redan i dörren av att fotografering var förbjuden. Men skam den som ger sig, jag frågar hövligt av intendenten om jag kan få lov ändå och det fick jag. Glad i hågen smäller jag av med många bilder, MEN det var inte på den tiden när digitalkameran fanns, så när jag kommer hem var kameran tom på rulle!! Gissa om jag var glad!! Men, jag var väldigt betydelsefull så länge jag gick där och fotade med mitt specialtillstånd!!

Favoritmat:
Allätare, men rostade rotsaker till någon god köttbit är aldrig fel. Ikväll blir det en het grönsaksgryta med Cayennpeppar.



Favoritfilm:
Den bästa av mödrar. En film som handlar om de finska krigsbarnens öde.

Favoritbok:
Böcker läser jag helst levnadsskildringar, psykologi, faktaböcker men även romaner. Den som ligger på nattduksbordet just nu är - Äldst, yngst eller mittemellan. Elisabeth Schönbeck. Boken beskriver hur vi utvecklas som individer beroende på vilken i ordningen vi står i sysonskaran.
Visste ni, att att de flesta (med få undantag) nobelpristagare är det förstfödda barnet!?

Favoritfärg:
Klär mig helst i dessa tre färger.



Vitt, svart och rött. Gillar även jordnära färger.

Mest pinsamma:
Jag var uppklädd "till tänderna" och hade ny blus och plötsligt märker jag där i folkvimlet, jag hade glömt att klippa bort prislappen, trots att jag flera gånger "seglat runt framför spegeln" hemma, hade jag absolut inte lagt märke till den!! Helt upptagen av annat! Snabb som vesslan in i närmaste toalett och när jag kommer ut, möter mig en man och jag hade i min förvirring dessutom rusat in på herrtoan...ha, ha!

Bästa vänner:
N som är så omtänksam, ringer och sänder kort osv. Du är bäst!

Sötaste bebis:
Våra barnbarn.

Livs största kärlek:
Skall man avslöja det oxå? Min lilla vovve såklart!!

Sänder utmaningen vidare för att få känna er nedannämnda lite mera. Så om du vill och har lust, svara på utmaningen.

Gunilla

Min Eden

Lilla My

Ylva

Ha en riktigt skön och trevlig kväll!

12 kommentarer:

Ruben sa...

Härligt blå himmel och roliga historier ha ha, inte ta bort prislappen!!!
Och så en betydelselös liten sak: dina accenter (hur stavas det egentligen?) över 'e' blir en apostrof på min dator. Du kanske inte ser det hos dig? /Ruben

Mimi sa...

Härliga historier. Vilka fullständigt ljuvliga vinterbilder. Hoppas att nästa veckas sportlov för med sej lite soliga vinterdagar även hos oss!

Lilla My sa...

Vi var ut och promenerade i morse och då höll solen på att gå upp. Tack för utmaningen, vi ska se om jag antar den eller hur det går:) Skönt att besöka frissan lite nu och efteråt mår man så bra. Klart du ska komma på trädgårdsmässan till s-holm, jag var för två år sen och det var så kul. I år åker jag och en jobbar kompis precis på samma sätt som jag åkte då med min väninna nämligen med karlebyresebyrås bussresa. Det är så enkelt resande. Ska i år också frossa vid hoyamontern:)) Vi hörs

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej!
Javisst var det helt underbart väder här i Österbotten idag...jag hade min dotter hemma från skolan, så gissa vem som sprang ute och fotograferade, ända tills lillpojken skrek ut så det ekade i hela grannskapet "mamma nu kommer du iiiiiin!"
Men jag tog typ 170 bilder så det må räcka :)

Javisst antar jag utmaningen, jag behöver få lite betänketid bara, det var inga lätta frågor detdär :)
Jag återkommer!

HelenJ sa...

Som sagt - kul att få veta mer! Du fick ju till flera små trevliga anekdoter =).
Ang det Ruben sa tror jag helt enkelt dina accenter är vända på fel håll, och du slår ner dem efter bokstaven istf före. Då blir det e` istället för é. Men jag har inte tänkt på det förrän Ruben påpekade det.

Jag hoppas du fick tid att fota en hel massa idag - din bild på vit snö mot knallblå bakgrund är fantastisk! Här har det snöat hela dan, dvs mulet och grått som vanligt.... /Helen

Anette sa...

Det var väl härligt med lite sol! Så vackert det blev med en gång.
Jag har precis kommit hem från frissan. Skönt att vara nyklippt. Denna gången färgade jag inte håret som jag brukar. Jag tycker det har blivit så dyrt (1000 SEK), så jag tänkte jag skulle färga det hemma istället. Det gjorde jag ju alltid förr. Fast det var ju innan man fick så mycket grått förstås. Får väl se om man hittar nån färg som täcker.
Roligt att läsa svaren på utmaningen. Prislappshistorien var ju hur kul som helst, fast det tyckte förstås inte du!!
Ha det så gott! Kram Anette

Lillebeth sa...

Fina berättelser om dig. Och jag undrar vad det är du ska använda symaskinen till.

Marina sa...

Jättevackert! Här kommer snö fortfarande (sen i går kväll) men vi har inte haft någon sol. Jag hade så bråttom ut i morse att bilderna blev i mörkaste laget men är man ivrig så är man.

haspet sa...

Vilken vinterbild. Det är så vackert så det nästan ser overkligt ut. Så ska vintern vara, blå himmel, strålande sol och en massa orörd snö. Det är annat än grått slask. grå himmel och duggregn. Roliga små historier du bjuder på. Kram Peter

X-blog sa...

Åh! Vad vackert!! Med all snö! Och ljuset!

Hmmm... blir ju bara liiite nyfiken på vad det blir när symaskinen får komma fram!

Kul att få läsa utmaningen =)

Ha det så gott!

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Så himla fin vinterbild och roliga pinsamheter! :)
Den bästa av mödrar är en riktigt bra film som man verkligen blir berörd av. Min svärmor är krigsbarn så jag har hört en hel del om den tiden.
Ha en fin kväll!

Annika Christensen sa...

Vilken underbar vinterbild.
Vår snö blir alltid så smutsig här.
Det var ingen liten utmaning och det var kul att läsa.
Ha det gott
annika