lördag 14 februari 2009

Premiär på isen

Måste bara få berätta vilket underbart vinterväder vi haft idag. Innan min dag var slut på jobbet hoppades jag innerligt, att solen och det vackra i naturen håller i sig tills jag är hemma. Det var mera än en gång som mina ögon sökte sig till utsidan under dagens lopp, för att beundra vår vackra värld när den är som bäst i sin vita vinterskrud. Det går inte att beskriva, det måste upplevas.

Väl hemma slänger jag hastigt in väskan och på med bekväma ut-och-och-promenera-kläder. Ingenting kan hindra mig från att få njuta av ljuset, lugnet och det vackra i naturen nu och naturligtvis med kameran i högsta hugg. Inte ens hunden är med som var på andra äventyr med husse. Total frihet med andra ord. Traskar målmedvetet iväg, för nu skall det bli premiär på isen. Det knarrar rejält i snön för varje steg jag tar och mina relativt nya varmfodrade skor känns riktigt sköna och bekväma. Den vackra rimfrost som ligger på varje gammal fröställning bildar så oerhört vackra silhuetter i naturen och det är bara att "samla på intrycken" och njuta.



Ute på isen där vidden av det vackra gör sig påtagligt, friheten, lugnet och tystnaden som råder, finns det något vackrare, än en vinterdag som denna?



Det blev en lång promenad längs scoterspåren som var lite knöliga, sladdriga och besvärliga att promenera i, men nu var det inte att ge upp för såna bagateller. Förresten, känner mig rätt mör i benen såhär i efterhand, men det var det värt!

Inte nog med dagens "ljusterapi", kvällen blev även vacker i solnedgången med dis och dimma som fyllde horisonten.



Kanske t om lite exotiskt för de som har våren inpå knutarna?



Hoppas ni haft en angenäm dag och tack snälla ni, för alla trevliga kommentarer!

Må gott!

16 kommentarer:

X-blog sa...

Åh! SÅ vackert!
Jag riktigt känner den lungna och sköna känslan av att promenera där i denna vackra natur!
Härligt härligt!

Alla-hjärtans-dag-kram!

kirsti sa...

Men lycko dig!! Här har det varit grått, trist och snöigt hela, långa dagen! Tack för dina vackra foton! De piggade upp..:)
/Kirsti

Ruben sa...

Det var en fin berättelse om din vinterpromenad, man riktigt ser framför sig hur fantastiskt vackert det var! Och dina bilder är ju helt enastående! Trevlig fortsättning på helgen! /Ruben

HelenJ sa...

Vilka bilder!!!
Jag var också ute i solsken och gnistrande snö - men inte sjutton fick jag till sådana bilder.... =)
Ha en fortsatt bra helg!
/Helen

Mimi sa...

Härliga vinterbilder du tog! Tur att du hann iväg ut före det blev mörkt! Det finns inget vackrare än vintervidder på isen. /Mimi

Lilla My sa...

Härliga vinter bilder du tagit. Lite lyste solen här också sen vi kom hem men jag var så trött så jag låg på soffan. Har tror jag nån släng av förkylning i kroppen.
Vi hörs

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej!
Javisst hade vi ett helt underbart väder i går...sol och passligt kallt. Jag gjorde också en utflykt-ända ner till vedlidret på gården...
Ha det gött!

Maria i Sennan sa...

Man riktigt känner lugnet i dina bilder.....
Så ha en forsatt skön helg

Britt sa...

Säger bara såå vackert. och visst får man en speciell känsla i kroppen när vädret är på topp. Ha det bra//Britt

ylvahi sa...

Härliga bilder du tagit och visst är det härligt att bara gå ut och vara när det är sååå vackert.
Här var lika fint igår med.
Ha det bra, Ylva

ylvahi sa...

Såg att jag hade fått en utmaning av dej, tack för det. Måste fundera lite om det finns något att berätta/ Ylva

Gunilla sa...

Ja visst har vi haft fantastiskt fint väder idag vi gjorde ochså en långpromenad idag på älven. Gick i skoterspåret och jag håller med dig verkligen knöligt. Men när vi äntligen var hemma efter ca 1,5 tim. Så drack vi kaffe och en semla det tycker jag vi var värda :o) Fast det var ju inte nödvändigt men gott.

Ha en fortsatt bra kväll
Gunilla

Annika Christensen sa...

Helt underbart vilken ljusterapi rakt genom data skärmen!!!
Tack det blir en bra dag idag.
Annika

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Så vackert!
Vi har haft strålande sol hela helgen och så även idag, men det är bara en kort stund på dagen som det gå upp mot 15 minus och då gäller det att vara redo och gå ut och njuta för strax går det neråt igen.
Solen värmer faktiskt nu!!
Ha en skön vecka!

Lillebeth sa...

Helt underbara bilder. Vilken skön dag du fick. Härligt. O du, de sista bilderna kunde lika gärna vara tagna i Söderhavet.

Birgitta sa...

Hej Bea!
Vilka otroligt vackra vinterbilder, och, ja, de ser nästan exotiska ut också.
Vi har också mer vinter än på åratal men jag tror ni har ännu mer. Ni bor kanske mer nordligt?
Hälsningar Birgitta