måndag 2 februari 2009

Nu går sista visan.....

Nu kan jag säga tack för denna gång, till mina underbart vackra Amaryllis lökar som blommade inalles sexton klockor på en gång och tre stänglar (en var lite tidigare ut) och nu den sista blomman. Lökarna var något envisa i starten, men när den väl kom igång blev det en riktig vacker "klocklang". Men hur jag än vänder och vrider på tanken, ger det lite julkänsla över Amaryllisen, varför, den kan väl vara fin året om? Kanske för den röda färgens skull? Men, det gör detsamma.
Hur gör ni med lökarna efter att blomningen är över. Slänger ni den, eller gödslar upp och sparar för ny uppdrivning och isåfall, hur lyckas ni med det? Jag har inte haft speciellt god tur med det konststycket, men undrar om ni har tips och ide`er hur jag kunde göra för att lyckas. För det mesta brukar mina lökar stå bakom gardinen ett tag, för att i ett senare skede hamna i ett kallförråd och slutligen hamnar de i komposten när det inte blir ngt mer, annat än omkull fallna torra krukor som sprider snustorr jord överallt.



Sista visan blev det inte ännu med mina Primulor. Efter flera turer med duschkannnan och lite extra ompyssling, har blommorna rätat på ryggen och står nu svalt och ljust. Hmm..så det blev inga blommor på köksbordet. Men tack för alla goda råden!

I samband med ansning bland mina krukväxter idag upptäckte jag även trips (återigen) på mina orkideer och det blir man sannerligen inte glad över. Har gjort vad jag kunnat med dusch och sprayat med ett bekämpningsmedel. Vi får se om det lyckas, annars är dom fort på utsidan också. Trist, när det inte blir som man tänkt sig med blommor och krukväxter! Jag som gått och sneglat lite efter en ny blomning. Jag - gröna fingrar, nej långtifrån!

Ha det gott!

6 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej Bea!
Tack för besöket hos mej och dina snälla ord om hemsidan.
Ja jag ska ha lite övernattningar om någon är hugad. Hade ett par stycken i fjol och det är jätteroligt. Och så får man lite användning för lillstugan och även att det känns mer motiverat att hålla den i skick.
Så är du ute och reser häråt är du mycket välkommen!
Gulligt med ditt barnbarn som skickar sms, man blir liksom tvingad att hänga med lite mer i den här digitala världen när man har barn och barnbarn tror jag.
Kram Birgitta

Ruben sa...

Vi har sparat amarylliskrukorna på en skuggig plats utomhus i några år. De lökarna fick ibland orange-färgade fläckar, som lär vara ett virus och kan smitta andra blommor. Därför blev de flesta av dem kastade frampå höstkanten.
Det är nog väldigt viktigt att fortsätta med gödning och vattning efter det att löken blommat ut. Hur vi gjorde i fjol, kommer jag inte ihåg, men jag tror vi sparade krukan i garaget. Den blommade sedan med endast en stängel. /Ruben

Mimi sa...

Jag har inte gödslat men sparat i skåpet, en av dem blommade. Hade tre. Nu läste jag i nån trädgårdstidning att man gräver ner dem i trädgården och gödslar hela sommaren, så jag köpte efter "säsong" en massa lökar billigt som jag haft glädje av i år, och tänker gräva ner dem i en av mina pallkragar till sommaren och se vad det blir. Trist med trips, jag har inte haft på jättelänge.

gittan sa...

Mina lökar hamnade i matkällaren där det är svalt. I början av november plockades de fram och planterades om i ny jord. Nu väntar och väntar jag på att det ska komma någon liten knopp... Liv är det i lökarna, men frågan är ju om det kommer att bli enbart blad eller om jag lyckas få några blommor

Lillebeth sa...

I år fick jag en "Ferarri" (eller hur det stavas) och skulle gärna vilja spara den och få den att blomma om. Men jag vet - jag lyckas aldrig. Det blir nästan precis som du beskriver. Fast ibland står de kvar inne och kommer med långa blad och då kan jag ju inte ens slänga dem. Så de bara finns tills den dag då jag blir tillräckligt irriterad, blundar och går till komposten.

Lilla My sa...

Har haft så bråttom med att försöka lära mig hur jag hanterar min nya blogg så jag har inte riktigt hunnit läsa vad andra skriver men nu så...du har så fint på din blogg. Varför är det så att man tycker andra lyckats bättre med att fixa sina bloggar. Hur fick du dit besöksräknaren..fnisss.. min standard fråga:) kanske jag hittar hur man gör sen har ju tid på mig att söka och leta...fniss..Ha det bra så hörs vi/Lotta