tisdag 3 februari 2009

Morgonlyx

Uppe tidigt för att ta itu med morgon sysslorna och gläds över att det ljusnar tidigare för för varje dag som går. Härligt när vi går emot våren, trots att vi har mulet väder och snöfall som väntas, ger det ändå en ny energi för den kommande säsongen och tanken på planeringar för somamaren blir alltmer påtagliga. Men att få naturen inbäddad i vacker vit snö är väl inte fy skam heller, för vi har ju i alla fall två vintermånader fortfarande kvar hos oss.



Morgon utan kaffe, är väl en mindre katastrof för kaffeälskaren och det blev en stunds panik för min del, när jag öppnade kaffeburken och den var tom! Jag har ju inte affären i nästa kvarter eller ngt cafe` inom räckhåll, så vad gör man då? Öppnar alla luckor och burkar och den stora räddningen blev mitt lyxkaffe (chokladkaffet)idag. Vilken tur! Men har ni smakat chokladkaffe med morotsbröd...fniss. En kombination som var "sisådär" men nöden har ingen lag. Förresten, hade maken överraskat med de nybakade bröden häromkvällen, när jag kom hem från jobbet. Ännu en lyx, att känna doften av nybakat när man stiger in i huset.



Denna Phalaenopsis har jag inte visat tidigare, men är en av dom som har fått ohyra. Lite synd för jag gillar den creme`vita färgen med cericeröda "nosen". Hoppas att den klarar min behandling.

En lyx är väl också att få besöka tandläkaren som har meddelat mig att nu var det dags igen. Hoppas bara att det blir ett enda besök och jag kommer att hålla krampaktigt i stolen nu vid lunchtid och känna hur svetten lackar i händerna och fuktar handtaget jag klämmer om.

Ni får ha en trevlig dag och ha det riktigt gott!

11 kommentarer:

Lillebeth sa...

Tur för vintern att någon tycker om den. Hm, ja, det är lite fånigt att gå omkring och ogilla, frysa och längta.
Du, vilken fantastisk blomma. Har aldrig sett något liknande. Hoppas du klarar odjuren.
Skickar ett mejl med lite rostips.
Tandläkaren ÄR en skräck, lycka till!

HelenJ sa...

Visst är det en lyx att ha tillgång till tandläkare mm - men det har man kanske svårt att uppskatta när man sitter där i stolen (eller när man ska betala efteråt).
Din Phalaenopsis är jättevacker - hoppas du får bukt med ohyran.
/Helen

Ruben sa...

Jag gillar verkligen vinterbilder, och din bild var ju härlig!! Hoppas ni, som har mycket av den varan, nu verkligen njuter av den! Det är en lyx att kunna ha något så vackert, alldeles gratis!
Här i Sverige får man nästan kallsvett när tanläkaren ska betalas! Ha det gott! /Ruben

Ruben sa...

Oj, det blev lite syftningsfel i föregående inlägg, men du förstår kanske ändå! /Ruben

gittan sa...

Hu för tandläkarbesöket. Jag vet precis hur du känner dig. Men vad har du fått för ohyra på din Phaleanopsis? Jag trodde inte det var något som gick på dem. En morgon utan kaffe går inte för sig! Här var jag en morgon så desperat att jag kokte en kopp på bönorna som fanns i tratten efter makens jobbekaffe. Är man desperat så är man =/ / gittan

Britt sa...

Jag får lov att baka bröd i dag nu har jag kikat in på flera bloggar och det berättas om bröd. Jag blir så sugen :)//Britt

Mimi sa...

Tandläkaren ja! Vid tandvärk längtar man efter stolen, eljest skyr man den. Så kanske det är bäst att ta det hela med jämnmod däremellan. Jag har inte problem med kaffe på morgonen, med gudnåde om jag inte får min tekopp! Vacker orkidé, hoppas den överlever.

Anette sa...

Jojo, det där krampaktiga hos tandläkare kände jag ju av igår. Dessutom blir det ju fler besök eftersom en fyllning gått sönder. Fast man får ju vara glad att det finns tandläkare.....
Chokladkaffe låter ju gott. Visst får man panik när kaffet är slut på morgonen....hemska tanke :-)

Lilla My sa...

Man får väl vara glad åt att få gå till tandläkaren men skulle jag inte ha så att jag får meddelande på posten när jag ska komma ja då skulle jag inte gå alls. Trist med ohyra på phalaenopsisen hoppas du får bort det. Ha det gott
Lotta

ylvahi sa...

Vilken tur att du hittade lite kaffe ändå. Vilken panik man får. Har ju hänt några gånger här med.
Och tandläkaren HUA! Jag har också fått brev, men jag flyttade fram tiden till maj. Så jag har det roliga kvar, hihi
Ha det bra Ylva

Tyra in Vaxholm sa...

Fantastisk vacker färgskala på din Phanaenopsis, snygg bild också/ Tyra