onsdag 18 februari 2009

Med händerna....

....uppåt väggarna och i grytan. Ja, så kan man enkelt beskriva min dag, efter att jag i tidig morgon, gjorde mig beredd att ta itu med en liten utmaning i köket. Inledde förarbetet till ny tapetsering och det är inte litet som skall göras innan man kan börja se resultat av det tapetval vi gjort.

Usch och fy, för allt skräp som samlas med åren, både uppåt väggarna och inte minst på hyllor och inuti skåp! Största delen av dagen har jag lösgjort gamla tapeter, tagit bort lister, diskat prylar m.m. Ni kan tro hur det ser ut just nu! Ja, jag bara väntar tills "arbetsledningen" kommer hem, så vi får fortsätta stöka till det. Det värsta är nog detta förarbete ändå och bara man får bestämt sig för att sätta igång hela köret!

På spisen har jag samtidigt gjort lite färgglatt, sött och gott till rostat bröd eller scones. Man riktigt känner hur lusten och energin återvänder i kroppen efter några soliga dagar som vi haft och kanske det var just därför som det blev en solgul marmelad idag.


Eller är det pga kölden som vi behöver lite energigivande färg? Vackert är det i varje fall!

På utsidan har vi fortfarande den kalla och bistra vintern och det känns utmärkt ändå att jobba uppåt väggarna inomhus.



Men om några månade får vi en ny blomning och alla vinter-vedermödor är ett minne blott.

Tack för alla kommentarer angående tulpan-bilderna! Det var precis som jag trodde, det hänger på betraktaren! Bild nr; 2 blev favoriten bland er! Min favoritbild var den understa bilden.
Att fota är skojigt och det gav också en del kommentarer som jag uppfattar som positiv feedback och det tackar jag för! Men som min kära syster sade: Du har verkligen utvecklats från att ha fotat "huvudlöst" förr!! Nu är jag beredd att ta ett steg till i fotokonstens värld, därav min kursanmälan.
Vill ni titta på en fotosida, gå in på Knäppisarna som har ett enormt vacker Gallerisida. Ta god tid på dig och njut av naturbilderna och fotokonsten!

Ha en trevlig kväll!

12 kommentarer:

Njut i din trädgård sa...

Oavsett hur status är i tapetserandet, rörigt eller ej, så blev jag grymt imponerad. Marmelad och tapetsering SAMTIDIGT!

Själv ska jag snart gå och tända lampan, har funderat på det en stund för det börjar bli så mörkt här vid datorn... :)

Ruben sa...

En sådan knasig syster du har! ;-) Ser gott ut! - gult och gott!
/Ruben

Njut i din trädgård sa...

Förresten - vilken underbar bloggtitel!

X-blog sa...

Åh!
Endast två inlägg hade jag att läsa idag, MEN ändå har det hunnit hända massor hos dig!!!

Tapetsering och marmeladkok - intressant blandning!!!
Själv har jag tunnat ut både i skafferi och kylskåp idag. Bakade 5 satser bröd - varav två nya recept. Fick slut på många påsar och kartonger och det var just vad som behövdes!!

Dottern blev orolig för hur vi skulle få plats i frysen, så hon fick ringa morfar och han kom förbi och hämtade ett par påsar bröd. :)

Frosta av frysen och rensa ut.
Ja, det är kanske det jag ska ta tag i nästa gång...?!
Vore en bra idé!

Härliga tulpanbilder. Underbara!!
Skulle jag välja favorit så... hmmm... tror jag faktiskt det blir den näst sista!

Och ÅH! vad spännande med fotokurs!!!

Ha det gott och sköt om dig!
Kram!

Gunilla sa...

Fantastiskt vad vissa hinner mycket på en dag, Marmeladen ser verkligen god ut. Vad har du gjort den av är det apelsin?
Gott med scones ochså jag blir riktigt sugen.


Ha det gott:o)

Gunilla

Annika Christensen sa...

Jag förstår att det blev solgul marmelad vad glad man blir när man ser den. Bra för humöret säkert.
Fin bilden är.
Ha det gott
Annika

Anette sa...

Kanske inte det första man tänker på att göra samtidig, rensa tapeter och koka marmelad *ler*
Men härligt solgul blev marmeladen. Blir de nya tapeterna lika gula måntro? /Anette

Lilla My sa...

Låter intressant med nya tapeter jag hade också en dag här inspiration att göra om i yngsta dotterns rum men av nån konstig anledning satte gubben stopp för mina planer! Han tyckte vi just har tapetserat där...i och för sig har han rätt men jag hade sån lust att göra om där nu har det nog gått över. Marmeladen såg god ut var det av apelsiner eller? Ha det bra.

Anonym sa...

Hmm... här skulle det gälla "upp till bevis... med huvudlösa bilder :)... " men jag är snäll o står över. (kommentar till Ruben) Jag är trevlig mot min syster och är stolt över att hon är så duktig nu! Förresten, är det Knäppisarna du ska kursa med?
Sollan

Vittran sa...

Tänk vad lite sol kan göra. Här lyser solen med sin frånvaro. Fast vitt är det, ca 2 cm snö. Det verkar som det blir mer.
Ha en bra dag!/Vittran

Lillebeth sa...

Vad ni jobbar! Är förstås skönt att ha sånt gjort tills säsongen börjar. Ja, ja snart - eller ganska snart i alla fall.
Må gott!

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Imponerande - tapetsering OCH marmeladkokning samtidigt! ;) Det låter jätteroligt med fotokurs.