söndag 1 februari 2009

Livet som ett rollspel

Då har denna helg passerat och redan första februari! Snart vår...och mars, ty februari brukar gå fort och plötsligt händer det, att solen börjar värma och takdroppet gör sig alltmer påmind. Härlig tanke och väntan på allt det ljusa och varma!

Med tanke på min rubrik idag, kom en av mina kollegor in på temat - barn och deras spontana uttryck, enkla förklaringar på det mesta som ofta leder till pinsamma situationer, men även många muntra skratt och vem har inte läst böcker och små citat: Ur barnamun.

När jag väl hemkommen idag fick ett sms (fått hjälp att skicka) av vårt barnbarn som ville visa hur hon klätt på nallen med kläderna som hon fick i adventskalendern och nu skulle han "ut och sova" som lillebror!! Det värmde farmors hjärta att få ett så viktigt meddelande! Man få lov att passa på att njuta av stunden, så länge man bli godkänd som man är!

Men andra erfarenheter hade min kollega, när hon skulle ta ett bastubad och deras barnbarn skulle sova över och naturligtvis bada bastu innan det blev läggdags.
När de båda var i "bara mässingen" och klara för själva bastubadet, fick farmor långa betraktande blickar ända uppifrån och ner. Till slut utbrister flickan: Men farmor.... du ser ut som en riktig snögubbe!!

En annan lite pinsam situation utspelades på ett äldreboende. Mamma, dotter plus en liten son, skulle på besök och mötte en gammal tant gåendes med små steg, krokig i ryggen och skakiga rörelser. Tanten blev jätteglad åt den lilla pojken och gjorde sig genast bekant genom att tilltala honom, efter lång tvekan frågade pojken av tanten: Har du myror i "brallan"? Lyckligtvis hörde inte tanten frågan - eller kanske hon hade fått sig ett gott skratt, vem vet.

Man får vara beredd på det mesta om man har barn runtom sig, men ännu är jag en ok farmor!

Något som inte längre är ok, är mina små Primula som stått på köksbordet några dagar och slokar redan! Vad gör jag för fel, när jag aldrig lyckas med dom? De är ju inte särdeles kostsamma, men kunde gärna hålla lite längre än några dagar. För vått, torrt, varmt, lite sol eller...? Kan någon svara mig?



I väntan på våren, men den glädjen varade inte många dagar.


Ha en fortsatt trevlig kväll!

9 kommentarer:

X-blog sa...

Mmmm... vår och takdropp. Visst låter det frestande.
Fast det var även väldigt kul att åka ut på skidor idag, första gången denna säsongen. Risk för att det blir träningsvärk imorgon.

=) Ja, mycket kul och ibland pinsamt kan det komma ur barnamunnar!
Kul att läsa vad du hade att berätta!

Blomster-råd har jag tyvärr inga att ge. Var längesedan jag hade såna och minns inte hur jag skötte dem eller om de trivdes...

Ha en skön kväll!

HelenJ sa...

Jag är inget proffs, men jag tror det är för varmt och för torrt för dem inomhus. Tyvärr är det för kallt ute just nu också, annars kunde du ju ställt dem på trappan...
Du får nog ge dig till tåls helt enkelt =)
Ha det bra
/Helen

Lotta 8`) sa...

Fniss - ja, det är roligt att lyssna på de små - så spontana! Tur att de flesta tar kommentarerna med ett skratt :)
I dag hade vi sol men isande kall vind så jag drog mig för att gå ut... men igår var det mildare och nu är alla ekollon upplockade!! Hurra! :)
Primula är söta men jag köper dem aldrig för de vissnar alltid för mig.... tror också att de står för varmt. Det är bättre med Tulpaner :) Ha en bra vecka 8`)

Ruben sa...

Barn är för lustiga!!! Har jag talat om att jag blev morfar för 4 veckor sedan? Min dotter och måg visade henne med Skype-kameran idag! (igen). Nu väntar jag på hennes första lustighet. Hur länge tror du att det dröjer? /Ruben

gittan sa...

Ja de små liven kan verkligen konsten att få oss att dra på smilbanden =) Man vet aldrig vad som kommer ur mun på dem.
Ang. Primulorna så har jag samma problem. I år ställde jag krukorna i ett fönster utan element under just för att jag tror att det är värmen som tar död på dem så snabbt. Nu har de stått drygt två veckor då jag passat dem otroligt noga med vattningen och ändå ser de less ut! Det måste vara för varmt för dem inomhus!

Mariaberg sa...

Primulorna - gör lite konstgjord andning på dem och sedan ut i rabatten så fort det bara går.

Barn är härliga - Hur kan den prata, sa min dotter?
- Vilken då, sa jag?
- Den där man tar feber med(termometern), sa dottern?
- Den kan inte prata, sa jag
- Men mamma du sa ju att den kan tala om om jag är sjuk eller inte!!!
MB

Mimi sa...

Det kanske hjälper att ställa dem kallare till nätterna, för att få dem att trivas lite längre inomhus! Det brukade min mamma göra. Barn har nog förmågan att ställa de mest fantastiska kommentarer.

Lillebeth sa...

Att vara farmor är underbart.I sommar blir jag dubbel sådan.
Primulorna vattnar jag "på fatet". Då brukar de räcka längre.

Njut i din trädgård sa...

... och så lite småvattnande då och då (som jag själv dessvärre är usel på). Småfuktigt, får ej torka ur.