torsdag 5 februari 2009

Frö-inspiration

Ute blåser kalla vindar och lätta snöflingor virvlar i vindens drag, riktigt vinterväder med andra ord hos oss. Egentligen finns inte den riktiga känslan för vårsådder ännu hos mig, kanske beror det på vädret (!), men av någon anledning fick jag en stor lust och en iver att rensa i min frölåda. Det blev en hel del kasserat och bättre ordning, snabbt överskådligt och det bästa och framförallt roligaste är nog det speciella "fack" i min låda som heter: Frön från mina bloggvänner. Det var hur roligt som helst att bläddra i påsarna och nu skall fröna få plats i mina krukor så småningom.



I samband med fröinventeringen fann jag en stor påse med vallmo-kapslar och jag är barnsligt förtjust över dessa och var inte sen att göra ngt vackert utav dom. Har ni tänkt på vilken vacker form den har, stjärnan överst är ett litet konstverk och tillsammans bildar de ett fint upplägg.





Min fröinventering ledde mig vidare i planeringen och drömmar inför kommande säsong. I min trädgårdsbok har jag sparat mina små anteckningar och vet ni, jag nästan rodnar när jag räknar ihop fjolårets inköp av perenner, plus att jag sådde några arter också.



Här är sanningen nedskriven om mina "laster", men tror att jag är i gott sällskap. Månne inte det finns många fler med mig som har en stor ryggsäck med: Vill-ha- allt-och-lite-till!? Ganska roligt att ha det nedtecknat i varje fall och räkna ihop summan av kardemumman året efter!!

Vem kan motstå denna ljuvliga ros som blev en av mina nya rosor. Klätterros /Therese Bugnet.




Nu blir jag bjuden på Runebergsbakelse och kaffe. En av våra nationalskalder som firas denna dag, därav bakelsen.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

11 kommentarer:

Mimi sa...

Therese bugnet är verkligen vacker!
Fröinventering är alltid roligt att göra. Vissa sorter skall jag nog så på veckoslutet fast vi också har kallt och snöigt, men det hjälps inte, i jorden måste de. Hoppas runebergstårtan var saftig! /Mimi

Ruben sa...

Frösådder är det bäst att tala tyst om ;-). Syrran till din ros, Louise Bugnet sattes här i förfjol, den sköter sig fint! Hoppas systern är lika välartad! Har har det också ätits Runebergbakelse, det du! /Ruben

Annika Christensen sa...

Där var du Ju!!!!
Sökte på dig igår men fick fram någon annan Bea.
förstår inte vaför inte din länk funkar.
Nu skall jag verkligen testa och göra en länk.
Fint du visar med vallmon.
Din blogg är så lagom.
Tack för dina fina ord.
Kram
Annika

kirsti sa...

Tack för et fint och mycket inspirerande inlägg! Jag har ingen inspiration alls att börja så frön ännu.. Vet inte vad det beror på!? Vintertrötthet, gissar jag på.. Men nu när jag läste här kände jag liksom en ryckning i så-fingrarna..:)
Ha det gott!
/Kirsti

Lilla My sa...

Brukar tycka att halva nöjet med frösådder är just att sitta och sortera påsarna,drömma och planera:) I år tänker jag försöka så det mesta i växthuset få se då om det lyckas och hinner bli klart inför sommaren när allt ska ut. Hur gör du sår du inne först och sen flyttar du över det till växthuset eller sår du direkt i växthuset? Tänkte skaffa en värmefläckt att ha där ute i växthuset sen. Det är att pröva sig fram. Annars v 12 har vi orchide vecka och då kommer troligen den veckas lördag Peter Göttfert till Sunds han som förrut haft Orchidehuset i s-holm du vet! Vi hörs

Maria i Sennan sa...

Tack för titten hos mej..........
Ha en bra dag.......

gittan sa...

Att sortera fröpåsar är första steget på årets fröresa. Det är där drömmarna tar fart. Min man kan inte förstå varför jag envisas med att skriva upp allt jag köper i växtväg! Men jag tycker att det är skoj att se hur mycket som läggs på denna underbara fritidssyssla =) Ofta försöker jag fynda växter och då kan man få le lite när man ser att: oh, den kostade BARA si och så mycket =) Jag köpte tex ca 70 perenner den sommaren jag jobbade på plantskolan - för 9.90/st. Vem blir inte glad över en sån minnesanteckning =D

Lillebeth sa...

Å du, tänk så många frön det finns i en enda kapsel. Letade efter din roslista här, men jag måste ha missuppfattat något?
Kram

Mariaberg sa...

Vilken ordning och reda. Har du tryckt upp en hel bok?

Att få frö från andra, härligt. Jag älskar också vallmokapsel - sparade den i i det längsta men nu har det åkt ut och jag hoppas få nya nästa år. MB

Minne sa...

Så flitig du är. Jag är så dålig på att dra upp blommor från frön. Rosenskära brukar jag dock lyckas med. Vallmofröna är verkligen vackra. Ha en skön helg!

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej!
Va roligt med någon från Österbotten som också trädgårds-bloggar, så är man inte ensam om att vara lite "udda" :)