tisdag 24 februari 2009

Fastlagstisdag

Vilken början på dagen! Redan i arla morgonstund händer små missöden och man undrar smått - hur månne slutar denna dag? Släpper ut hunden i löplinan, precis som vilken morgon som helst, men i samma ögonblick som hunden rusar iväg, har linan fastnat omkring min ljuslykta av någon anledning som står på trappan. "Kling och klang" vilket ljud, när lyktan flyger ut på gården i små stycken!! Ja, inte blir man glad! Så har dagen fortsatt med så "tokerier" hela dagen, kan jag lugnt påstå!
Ännu ett drummel exempel från idag: För en stund sedan kunde jag inte låta bli att fingra lite grann på mina fröpåsar och precis då jag har greppat min lilla låda, halkar den ur mina händer och alla påsar flyger ut huller om buller på golvet!

Men det är ju fastlagstisdag, vi får glömma trista incidenter som varit, dom är bara till för att "krydda" livet då och då. Men i övrigt har dagen bjudit på traditionell mat, kan jag gissa hos de flesta. Hos oss är det vanligt med klimpsoppa denna tisdag. Kan tro att det inte låter så värst gott för de som inte känner till den, men jag och mina kollegor lät den väl smaka.

Aktiviteter ordnas i bygden runtom med lekar, brasa (på vissa håll) och slängkälke m.m. Visst är det skojigt med gamla seder och bruk, men som med mycket annat här i världen förändras också dessa världen.



Själv nöjde jag mig med en promenad i det rätt hyfsade vädret efter att jag kom hem. Plusgrader och stundom en blek sol och i träden hördes ett ivrigt "tjirp", "tjirp"... kan det bli bättre? Anade nästan lite vår i luften, men det lär nog bli mer än ett bakslag ännu.

Men, när frölådan ändå blev utspridd, kan jag ju plocka fram några påsar som jag skall så småningom. För tro det om ni vill eller inte - det växer faktiskt hos mig! Jag har haft en liten hemlis och det är Prydnadspepparn som jag tog några frön av frukten i höstas och jag tror att varenda frö har grott och det växer sååå!




Ja det var dessa härligt gröna, friska och fräscha plantor som rörde till det i mitt frösinne och sålådan idag.


En perenn som jag fastnade för var Fingerborgshatt/Mystica som
har en vacker färg på bladverket och fin färg på blomman.




Astrar är något av en favorit, eftersom den är köld- och tillika vädertålig. Denna rosafärg är ny hos mig och vacker stor blomma. Hoppas att fröna gror bra, ty de gula jag köpte ifjol gav inte en enda planta.
Sommaraster/Chamois Turm

Bilder på blomstren lånade från nätet.

Ännu en Aster med honungsgul mittdel. Sommaraster/Little Honey

Åh, vad det kittlar i sånerven, men det blir nog bra med frösådder och vattenpassning när det blir dags för min vintersemester.

Men nu skall jag njuta av slutspurten på denna fastlagstisdag med en god fastlagsbulle (som jag vet att ni andra benämner - semla)! Hmm...tänk så lika men ändå så olika, vi äter den inte med varm mjölk som jag sett att det är brukligt. Men visst, är vår finska fastlagsbulle fylld med riktig mandelmassa och inte som det stod i en tidning med en testpanel:Att den finska semlan fylls med bär och grädde och det finns den varianten för dom som är diabetiker eller mandelallergiker m.m. Fastlagsbulle eller semla, men absolut det godaste man kan tänka sig denna tisdag!



Låt er väl smaka och njut!
Ha en fortsatt trevlig kväll!

14 kommentarer:

Åsa! sa...

Hej Bea, och tack för kommentaren på min blogg! Klimpsoppa låter jättegott! Har inte ätit klimp sedan jag var barn...

ylvahi sa...

Klimpsoppa har jag ätit en gång i min ungdom När jag var och hälsade på mormor och morfar i Sundom . Då tyckte jag det var URK! Men det kanske är godare nu, hihi...

Ruben sa...

Jag har också märkt att det är väldigt olika på astrars grovillighet! Semlorna ser jättegoda ut - med spritsad grädde dessutom!! /Ruben

Lilla My sa...

KLimpsoppa vad är det för nåt? Namnet låter bekant men har ingen aning om vad soppan innehåller :) Ha en bra dag! Lotta

Mimi sa...

Roligt att prydnadspepparn har lyckats så bra hittills. Fastlagsbulle åt vi också igår. Klimpsoppa har jag aldrig stött på, liksom lilla my undrar jag vad det riktigt är? Har förstås hört talas om det, inte är det väl nåt liknande som österrikarnas knödelsuppe? Otursdag är ju inte trevligt att ha!

Växthusmadam sa...

Vissa dagar är så där, att det händer knasiga saker hela tiden! Men det verkar ju som om dagen ordnade upp sig så småningom!
Vad mysigt det lät med bygdens aktiviteter - slängkälke, det skulle man ju vilja vara med på!
Tur att du inte hade öppnat alla fröpåsarna och att fröerna åkte ut och blandade ihop sig - då hade det kunnat bli din mest spännande odlingssäsong någonsin!!!!
Växthusmadam

Annika Christensen sa...

Visste inte att det hörde andra traditioner till denna dagen mer än semlor.
Otur brukar sluta med tur.
Fingerborgshatt har jag aldrig hört talas om. Spännande.
Ha det gott
Annika

Birgitta sa...

Ja en del dar är riktiga Tykobrahe-dar. Men semla fick du i alla fall, min gubbe har suktat, själv glömde jag bort det när jag var o handlade, men nuförtiden finns ju semlor att tillgå närsomhelst på året så vi tar nog varsinn i helgen.
Kram

Lillebeth sa...

Fingerborgshatten har jag ngr ex av och är jättenöjd med. Fin färg på blad och blommor och blommar dessutom länge och håller sig upprätt själv. Fint!

gittan sa...

Soppa med klimpar gjorde mamma ibland. Jag vill minnas att det serverades på Julafton till Lunch när mormor och morfar kom. Gott eller ej, det minns jag inte. Visst heter det Fastlagsbulle =) Här blev det minsann inga bullar igår mest beroende på att jag inte kom iväg till affären utan hamnade i trädgården i vårvinter-vädret istället. Men det visade sig inte göra något eftersom hela familjen lämnade mig ensam efter kvällsmaten. Dina bullar ser onekligen goda ut / gittan

Anonym sa...

Hejsan,
har kikat runt lite.......vilken fin blogg, många fina och tänkvärda inlägg.Hit återvänder jag gärna och läser.
Susanne/Manitou

kirsti sa...

Hoppas du fick en lugn kväll utan fler tokigheter.. Vissa dagar är bara FÖR händelserika! :)
Ni i Finland verkar vara mycket bättre på att fira fastlagstisdagen än vi här "på andra sidan".. Här äter vi en semla och sen är det inte så mycket mer med den dagen.. Men gott är det! :)
Och ja, vi hann fika varsin semla i går kväll, vi med trots att vi städade i timmar..:)
(Det var nåt strul med internet och bloggen i går och i förrgår kväll så det var nog därför du inte lyckades skicka kommentaren..)
Ha det gott!
/Kirsti

Gunilla sa...

Vi kallade det Klimpmjölk när jag var liten men det är nog samma.
Men jag har aldrig ätit den sedan jag flyttade hemmifrån och det är fytioår sedan :o)

Jag har en liten överraskning till dig på min blogg om du vill ha.

Ha en bra dag
Gunilla

Njut i din trädgård sa...

vilken dag vilken dag
förlåt, kunde inte låta bli att fnittra lite när jag läste.

Hoppas semlan smakade!