torsdag 26 februari 2009

Att fokusera...

Fokusera - ett ord som används rätt ofta och är välbekant för de flesta. På vägen hem från jobbet satt jag återigen i mina tankar och undrade lite på ordet fokusera och det gör vi väl alla, ibland mera och stundom mindre. Kanske inte alltid så målmedvetet, ej heller på enbart positiva mål. Svårigheter med att fokusera kan också finnas i tillvaron och hur många av oss har inte upplevt den situationen, när fokuseringen liksom smulas sönder av någon anledning. Målet som var så klart och i ett ögonblick blev det motsatsen, osäkert och alldeles fjärran från det tilltänkta målet.
Kanske behövs lite självinsikt för att inte trilla runt i ekorrhjulet. Visst är det lätt hänt att t ex falla i gnällträsket, klagovisans kör, allmänna missnöjeskompaniet osv. Usch nej, visst hamnar även jag i gnällträsket och glömmer att fokusera på ngt positivt. Men ibland orkar man bara inte, så det så!

Hoppas min lediga dag i morgon, gör gott för både sinnet och fokuseringen. Just nu ligger min trädgård i dvala och inte heller den bjuder på ngn nämnvärd förhöjning, men solen lyste häromdagen och det kändes genast upplyftande. Dessutom hade vi underbar vintevy i min trädgård för ngn dag sedan. Titta får ni se - ännu är det långt till vår!



På några ställen kan man finna roliga snömössor som ligger över höstplanteringarna.



Nu vill jag fokusera på vårsolen och förväntan som förhoppningsvis gör sig påmind i nästa månad och smälter ner snön och naturen övergår i livliga fågelläten och allt annat som tillkommer. Härlig fokusering som ger livslust och ökad energi åt en vintertrött trädgårdsamatör !



Jag är så glad för alla era vänliga kommentarer och ni är guld värda!



Till Gunilla sänder jag ett stort tack för den söta Award som jag fick! Jag blev glatt överraskad!




För att ånyo glädja någon annan, sänder jag den vidare till:

Lillebeth

LillaMy

Naturligtvis...

Ett nöje att titta in till er!

Som vanligt hade jag gett den till många fler, men stora bloggkramen får värma er som läser min sida. En liten söt ängel till alla!

Nu skall jag ta en vilsam fortsättning på kvällen och hoppas att även ni har det gott!

9 kommentarer:

Mariaberg sa...

Fokusera- det är så svårt ibland att fokusera.
Jag vill göra detta men känner att andra saker kallar på min uppmärksamhet.
Men jag bestämde mig för att stanna och läsa färdigt och njuta av dina bilder.

Jag skall investera i ett objektiv så att jag kan zooma bättre - jag vill också kunna ta bra fågelbilder som du.

Det är så härligt med den vita snön och den blå himlen.

Gratulerar till din award- alltid lika trevligt att få, unnar dig den.

MB

ylvahi sa...

Fokusera- gör jag ofta men faller allt som oftast ur fokus. Händer så mycket runt omkring så man tappar bort sej. Grattis till awarden-kul.
Bild nr 2 ser ut som en stor mjuk mössa tycker jag. Vilka fina fågelbilder du tagit. Ha det bra/Ylva

kirsti sa...

Tack snälla du! Vad glad jag blev..:)
Ska fokusera på att sända den vidare till några nya bloggare, lite senare i veckan..
Grattis till att ha fått utmärkelsen, den var du och Daggdroppen väl värda!
Du skriver så klokt.. och har åter igen härliga foton i ditt inlägg!
..och det är SÅ skönt att se att det är vinter hos dig med!! :)
Ha det gott!
/Kirsti

Lilla My sa...

Nämen tänk att nån tycker om att läsa det som jag skriver! Ibland tycker jag att andra skriver så bra men själv svammlar man hit och dit. Tack för utmärkelsen ska försöka få in den i min blogg sen idag:) Nog har vi haft fint väder minsann men jag har jobbat så inte har man hunnit mer än titta ut lite genom fönstret och önska man varit ledig just när solen lyser. Idag och i morron är jag ledig men inte tror jag det blir nån sol. Ha en skön helg
Lotta

Mimi sa...

Den andra pippibilden blev en favorit, den ser stackaren ut att lite frysa! Jättevacker vinter ni har där uppe, här töar det förstås.
Grattis till awarden!

Ruben sa...

Så fina fågelkort! Teleobjektiv? Har försökt ta lite foton på fåglarna vid fröautomaten, men de flyger sin väg när jag kommer nära. /Ruben

Lillebeth sa...

Gulle dej och tack. Så gald jag blev. Men hur gör jag för att visa upp den? Stolt som jag är.
Härliga fågelbilder. Vad duktig du är.
Och snart du har också vi barmark. Ja, snart o snart om så där en halvmeter.
Kram

Åsa sa...

Hej !!

Tack för att du lämnade fin kommentar på min blogg, det gjorde mig så glad.
Vilka fantastiska vinterbilder du visar !!
Nu skall jag kika vidare på din blogg.
Vi ses igen.
Kram Åsa

Annika Christensen sa...

Jag precis så kan det vara.
Men ibland är det som det är och det kan man ju inte bara dölja.
Efter lite gnäll kommer ett leende, efter regn kommer det sok och efter vinter kommer det vår.
Fint har ni det iallafall tycker jag.
Ha det gott och hoppas att morgondagen blir TOPPEN!
Ha det
annika