söndag 25 januari 2009

Ute grått och trist, men friskt!

Snart är då två härliga lediga dagar till ända. Trots frånvaro av sol och vackert vinterväder har jag hunnit med ett par sparkturer i ett utomordentligt fint sparkföre, med härligt friska vindar som susar förbi kinden i nedförsbacken. Premiär för i år och isen brukar hägra vid denna årstid, men jag avstår från den ännu, men där får man känna på öppna landskap, frihet och allt är så vackert och rent.
Idag var det mesta så färglöst i naturen, inga vackra färger kan urskiljas, annat än grå/vita toner. Hur jag än tänkte bort tanken - färger, gav det mig ändå en slags iver att söka något i det annars så gråa. Men jag som gillar färger och former, är en iakttagare och betraktare även av naturens gråväder.

Under vår sparktur fick jag anledning att stanna upp ett antal gånger och se, jag fann färger! Hunden och kameran som är mina trogna vänner för det mesta, springer nu villigt bredvid maken och varje gång jag tar en "fotopaus" gör hunden tvärstopp och är oflyttbar innan jag anses ha färdigt. Vänner sviker aldrig!

Är inte detta färg, kanske något urvattnad men ändå. Kunde inte motstå bilden, den tilltalar mig i varje fall.



Men det mesta var riktigt grått och intetsägande. Nästan som en svart/vit bild.
Gillar även dessa små vyer med den gamla ängsladan som har en förgången historia och håller på att försvinna från vår lantliga miljö.



Nej, här är visst lite färg också! Mossig entre` - snyggt inbäddat förfall!



Men den vackraste färgen i mitt vinterland var nog ändå min sparkstötting som blev en riktig färgklick och det blev rätt många gånger som handskarna åkte av för att föreviga gråskalan i naturen.



Väl hemma fanns på köksbordet tulpaner i samma röda färg. Är inte världen ändå underbart vacker?



En utmärkelse har jag även fått utav Anette med bloggen: Mitt hörn av världen och jag tackar för den och de snälla raderna du skrev, det värmer mitt hjärta!



Nu är tanken att man ger den vidare till några och det blir först till dig Anette som är så duktig och ger så mycket till oss andra bloggare.
Sedan till Er alla som finns på min blogglista, ni är alla mina kreativa vänner!!


Sätt färg på din vardag!

Kram!

6 kommentarer:

Ruben sa...

Färg eller inte, men det är fantastiska bilder du visar, jag tittade länge på dem. Tycker de är otroligt vackra! Ha det gott! /Ruben

haspet sa...

Grått är väl också en färg?? Oh vilka fina bilder, dom gamla ladorna är ju bara för vackra, har några en bit från torpet som jag njuter av var gång vi åker förbi. Får passa på så länge dom står kvar. Och sparkstöttingen kan ju göra vem som helst glad med sin röda färg. Ha en skön kväll! // Peter

Anette sa...

Tack för "tacket"! Du är väl värd den utmärkelsen! Vilka härliga bilder du bjuder på idag. Inte alls gråa och trista! Men visst längtar man ihjäl sig efter lite blomfärger..........
Din röda spark var allt en riktig färgklick. Spark har jag inte åkt sen jag var liten. Här i stan sandas och saltas det så mycket så det finns liksom ingen plats att åka spark på! Lite synd! Fast å andra sidan vet jag inte om jag skulle våga åka spark ned till stand. Det är ju nerför hela vägen! /Anette

Mimi sa...

Vad vackra bilder du igen visar. Vet du, era gråa österbottenslador hör till de vackraste byggnaderna jag vet. Jag inser att de säkert håller på att försvinna där uppe och skulle önska folk skulle förstå deras kulturhistoriska värde. Hälsn mimi

gittan sa...

Underbara bilder, färg och färg... jag gillade dem skarpt! Vem kan väl motstå ett vackert gammalt trähus??? Färgen på din sparkstötting är ju i mina ögon oemotståndlig - du har väl n
ínte missat vilken färg jag har som favorit, röd, mörkare röd och mörkaste tänkbara röd =) Jag var också sugen på att köpa lite färgglada tulpaner idag men de hade bara vita så det fick vara / gittan

Anonym sa...

Gamla lador är så fina tycker jag vi har en här på tomten som vi förvarar ved i. Gillar dom just för att dom är gråa :))
Tulpaner är för härliga man blir så glad av ett fång tulpaner. Ha en bra vecka /LOtta