tisdag 27 januari 2009

Tänk om...

I min ensamhet, på vägen hem efter dagens slut, känner man sig ofta något sliten och trött och försöker få lite lugn och ro med musiken påslagen, för att fylla på "magasinet" med nya, goda och positiva tankar. Min halvtimmes resa är en form av bakom-läggande och lite terapi för sinnet som eventuellt skapat negativa effekter under dagen och jag har gott om tid att "tänka om" inför resten av dagen om så behövs. Min arbetsdag är sällan den andra lik och det går åt en hel del energi på gott och ont. Hela dagen får jag ge utav mig själv som person väldigt mycket, men det bästa av allt, det ger mig också många fina stunder. Livet är att både ge och få!

På vägen hem idag, gick tankarna så här: Tänk om
- himlen alltid var blå
- gräset på ängen alltid vore grönt
- det fanns blommor alltid i min trädgård
- havet alltid vore blått, året om
- vi hörde att humlor surrade jämt
- underbar fågelsång fanns i naturen varje dag
- äppelträdet alltid stod i blom
- vi inte ändå inte förstår hur bra vi har det, med våra fyra årstider

- man/jag borde uppskatta allting på ett bättre sätt och inte klaga
- ingen behövde lida, eller ha nöd
- alla fick må bra och ha det gott
- jag har det riktigt bra, trots små vardagliga bekymmer
- de dåliga dagarna inte fanns och jag inte lärde mig förstå hur gott vi/jag ändå har det!

Det gråa vädrets tristess och jag kom att tänka på mina Ranunklar som jag planterade i senaste vår. De blommade så underbart under en lång tid med sin bulliga och runda form. Trodde aldrig att de små "skruttarna" skulle bli något! Var för ett par dagar sedan och klämde lite på knölarna och de var stora, fina och spänstiga, så nu hoppas jag bara på en ny säsong med samma underbara blomning. Jag blev såld på dessa små godingar. Vill ni se bilderna från i somras?









Tänk om, jag inte fått mina frön idag på posten (Impecta), vilket nöje att få bläddra bland påsarna och samtidigt lite skrattretande när t ex Papegojamarant-påsen innehåller 500 frön!! Jag kan nästan så in en hel åker...fniss!

Ha en trevlig kväll alla bloggläsare!

7 kommentarer:

X-blog sa...

Ja, tänk vad viktigt det är att se till att tänka positiva tankar !!!

Mycket lättare är det t.ex. att stå ut med detta gråa, kalla vädret om man tänker som du skriver - man skulle inte uppskatta sommarens härligheter om vi alltid hade sommar!

Så vackra ranunkler du visar!!!

Ruben sa...

Man får sig en tankeställare när man läser dina texter. Man borde nog skärpa sig lite!! Ranunkler är ju väldigt vackra, inte minst på dina bilder, men jag har alltid trott att de är svåra. Hur gör man? Ha det gott! /Ruben

HelenJ sa...

Som alltid mycket tänkvärda ord. Mina tankar går ofta i de banorna också, särskilt om jag har en lite depp-dag. Men jag är ju ändå frisk, och mina barn också, jag har tak över huvudet, mat på bordet, vissa månader är sämre än andra men ekonomin går i alla fall runt, jag har många vänner, jag sysslar med det jag älskar och jag har en underbar alldeles egen trädgård att få vila ögon och själ i.
Kan man ha det bättre?

Jag hade både blå och vita ranunkler i fjol. De kom aldrig upp ur jorden i höstas, så vi får väl se om det är nåt liv i dem fortfarande...
/Helen

Mimi sa...

Läsvärda tankar! Otroligt vackra ranunkler, jag visste faktiskt inte hur sådana såg ut, tror jag aldrig sett sådana, bara hört talas om dem. Hälsn Mimi

Anette sa...

Visst är de vackra ranunkel! Jag köpte några på trädgårdsmässan och man kunde inte titta sig mätt på dom!
Tror inte du att man skulle har tråkiga, grå och trista dagar även om man bodde i en härlig italiensk bondgård i Toscana. Med olivträd och vindruvor. Kanske till och med en pool! Nog är det så att man behöver omväxlingen med det tråkiga ibland för att kunna uppskatta det roliga när det väl kommer.
Fast nog är det lättare att ha glatt humör när solen skiner och det blommar överallt. Mycket lättare! Kram.

Mariaberg sa...

ranunkel är nog min nästa förälskelse - Vacker.

Visst är det kämpigt emellanåt, så när jag var själv hena med barnen i natt och dom var uppe sex gånger!

Men tänk vad härligt med förändring och förändringar som man vet om, snart är det sommar och snart är min man hemma.
Kram till dig,
MB

~PakKaramu~ sa...

Pak Karamu visiting you