måndag 19 januari 2009

Stigande förväntan

Förväntan och förhoppningar för inkommande sommar har så smått börjat ta form. Min fröbeställning kommer i dessa dagar att bli postad. Visst stiger spänningen och man undrar lite smått, hur kommer min valda färgmix att se ut för i år. Den som "följt" mig kommer kanske ihåg fjolårets val av färger bland ettåringar. Färgtemat i lavendelns blå/lila färger, men skalan höll inte riktigt, det blev trots allt några "uppstickare" här och där i mina rabatter.



Här är min blomsterbåt, fylld med fjolårets blomster och det bästa med ettåringar är att man kan variera sig från år till år. Årets då, hur blir den? Ja, den avslöjar jag inte ännu, lite spänning får det lov att vara för läsarna - eller hur?



En liten titt i min trädgård och med många röda och blåa perenner. Hur matschar man dom snyggast då? Själv har jag förkärlek till starka och intensiva färger, men som ibland verkar lite för påtagliga. Mina planer består även av andra viktiga val, hur skall växten se ut, ringlande, klättrande, hängande, kantväxt osv. Stora eller små blommor, enkla eller dubbla, rikblommande osv

Får det lov att vara ett blomstertorn i eldiga färger? Färger som jag inte valt, men de har antagligen en symbolisk tanke bakom uppsättningarna.


Parkplantering från Vasa


Andra viktiga egenskaper jag förutsätter bland mina ettåringar är naturligtvis härdighet och vädertåliga blommor. Vem minns inte den regniga sommar vi hade senast år, men nu blickar vi framåt och hoppas på en strålande, underbar sommar med många vackra blommor i rabatterna.



Nu skall jag klicka för min beställning, drömma och planera vidare för den kommande sommarens rabatter.

Önskar er alla en trevlig dag!

10 kommentarer:

Anette sa...

Ja, din fina blomsterbåt glömmer man ju inte! Ska bli spännande att se vad det blir i år. Jag har ju redan fått mina fröer och det håller väl sig ganska mycket till min vanliga färgskala, dvs mest rosa med lite vitt. Men i år har jag även beställt gula blommor, och gulbruna. Ska ha en plantering i de färgerna har jag tänkt mig. Så har jag ju förstås beställt vallmo, massor......
Jag tänker nog inte så mycket på formen och så som du, här är det mer färger som styr. /Anette

X-blog sa...

Mmmm... njuter av att återigen se bilder från din trädgård!
Ska bli spännande att se vad du satsar på i år!

Själv vet jag knappt ut eller in gällande min trädgård...
Får väl 'lära känna' den i år och se hur det känns sen!

gittan sa...

Oj, vilken planering som ligegr bakom ditt fröinköp. Här köps allt som är avckert och som jag tror mig få plats med. Det blir nästan inga somarblommor alls längre. När vi grävt om hela trädgården planterades massvis av sommarblommor som utfyllnad i rabatterna, nu finns inte mycket tom yta att fylla =) Jag får kanske ta och gräva en rabatt till??? Det ska bli intressant att se vad du fyller din blombåt med i år / kram gittan

Ruben sa...

Ja det ska bli spännande att se vad du väljer i år! Som du skriver är det ju kul att variera sig år från år och kanske även prova något nytt. Själv tänkte jag prova Dierama och Alstroemeria. Har en känsla av att de kanske är lite 'svåra'. /Ruben

Mariaberg sa...

Sommar, sommar vilken färgprakt.

Bara älskar ditt sista foto - är det en solbrud?

Tur att vi hittade varandra här.
MB

Maria i Sennan sa...

Hejsan på Dejsan-Lägger dej i min Vännerlista så ser jag när du gjort inlägg här
Må så gått
Maria i Sennan

Anonym sa...

ÅÅ vad jag börjar längta till sommaren när jag ser dina foton... och alla trevliga stunderna i trädgården. Snart kommer vårens lökar också till jobbet inte för att jag ska ha så många men några i alla fall. Ha en skön tisdag // Lotta

haspet sa...

Visst minns jag din jättefina båt från förra året. Ska bli så spännande att se vad du får ihop för fint till i år. Den sista bilden är ju bara så häftig. Lycka till med fröbeställningen. // Peter

Lotta 8`) sa...

Men hallå! Är alla från TB på andra bloggar också tro? För det är väl du Bea? Hittar fler och fler... som tröttnat kanske..... Men så härliga sommarbilder du visar här! Det riktigt kryper i mig av längtan efter värme och färger, just nu känns allt så himla grått!
Jag håller på att lära mig ny-gamla bloggen, hade ju den när jag mobilblogggade för snart ett år sedan - när jag var i Venedig.. suck..... Skall försöka fin en förbaskad översättningsikon!! Får nog hojta på dottern. Ha det gott =)

Britt sa...

Ja det är alltid lika spännade att se vad det blir av växterna. Vilken otroligt tjusig blomster båt. Ha det bra//Britt