fredag 23 januari 2009

Mina val av frön för ettåringarna

Som många andra med trädgård, har intresset för årets sommarblommor och perennasådder lockat mig att göra beställningar från de underbara och lockande frökatalogerna, eller på nätsidorna med de mest ljuvliga bilder på blomstren. Jag satt en god stund och gjorde mina val, innan jag gick till "kassan" och bestämde mig för köpstopp. Det är alldeles för lätt att bara klicka och fortsätta, men så här blev det, för nu har de första fröna anlänt.



På bilden ser ni ett urval blommor som jag stannade för och framförallt den färgskala som jag valt. Det blir många nya bekantskaper bland fråpåsarna och det känns nästan lite oroande att inte ha med de säkra korten i rabatterna. Några skall jag nämna: Pense` "Frizzle Sizzle", Leanderklocka, Romersk riddarsporre Sidney White, Blåmåra m.m.



Celosia spicata `Flamingo Feather` Flamingo skäran, blir även ny för mig och hoppas verkligen den blir vad den lovar på bilden.



Solvisaren Salmon Queen, är en annan underbar blomma i ljuvlig färg, men den öppnar sig endast vid solsken, så min förhoppning står till vädrets makter med för den delen.

Som bonus-fröpåse fick jag en Cigarrblomman, även den är ny för mig! Någon kanske undrar vad är det som fått ge vika för alla "nyheter" då? Jo, alla mina gula blommor - Tagetes. Undrar hur det kommer att kännas, att mina "trotjänare" år efter år, har fått ge vika för ngt nytt!?

Nu väntar jag faktiskt på några påsar till, men redan går det små kalla kårar i ryggraden över den stundande frösådderna och alla märkningar för att inte förväxla de små groddarna.

Har på känn att jag efter årets sådder kommer att berikas med allt flera gråa hår



och kanske ngt mera tunnhårig. Men, det är värt varenda liten förändring isåfall om det så behövs, innan alla omskolningar är gjorda, etiketter skrivna, jord hemkörd, allt spring med vattenkanna osv. Nu ser jag bara förhoppningsfull framemot spirande sådder så småningom och med näven djupt nedtryckt i jordpåsen.

Ha en trevlig kväll!

11 kommentarer:

gittan sa...

Underbar när de äntligen anländer. Tänk om man kunde känt doften av blommorna redan på fröna! Vilken lycka det hade varit =) Det kommer att bli en vacker plantering hos dig även denna sommar. Inga av växterna som jag provat på, det är egentligen otroligt hur många olika sorter det finns att välja mellan / gittan

X-blog sa...

Oh, jag är så imponerad över alla som lyckas bestämma vad de ska så. Jag har INTE lyckats än. Men i höst så vet jag!

Kul med det fotot till går- och tunnhårig :)

Ha det gott !!

HelenJ sa...

Själv har jag köpt en himla massa fröer, måste nog göra ett inlägg om det snart. Väntar på att få hem vermikulit och så ska jag göra rent armaturerna jag fått av pappa och köpa nya lysrör - sen ska jag igång också!
Men inte har jag köpt nån av de sorterna du visar =)

Ha en trevlig helg!
/Helen

Ruben sa...

Oj så mycket trevligt du beställt i fröväg! Blåmåran känner jag till, den sådde jag för första gången i fjol och den blev en av mina favoriter. Axcelosia ska bli kul att se såsom den ska se ut. De jag sått har stannat i växten vid 15 cm och sedan börjat blomma, skumt! Trevlig helg. /Ruben

Anonym sa...

Så du har också beställt från joyseeds. Jag tycker hon har bra frön och att dom gror bra. Nog är längtan stor tills man får börja så alla härliga frön som man har skaffat sig. Sen får man ju se hur dom lyckades...Ha en skön helg
Lotta

Anette sa...

Fina val! Flamingoskäran var ju härlig och ovanlig. Åtminstone känner jag inte alls till den.
Då får vi hoppas det blir en solig sommar så du får njuta solvändan.
Idag har jag sått färdigt det som ska förgros. Tror jag i alla fall. Ska kolla igenom alla påsar sen så jag inte missar någon sort. Kram Anette

Anette sa...

Hej igen! Du har något att hämta hos mig! Kram!

kirsti sa...

Gråa hår av det där slaget är så fint! Du gör ju helt rätt i att så massor i år..med tanke på att förra sommaren regnade och frös bort så kommer ju sommaren 2009 bli kanonfin och lång! :)
Kul att du hittade mig här på blogger!:) Jag håller på att känna mig för hur "vindarna blåser".. Har tänkt mig en blogg med väder, vind och allmänt pladder, liksom.. och det visade sig nu efter några dagars undersökande och klickande att jag faktiskt gillar bloggers olika finesser mer och mer..:)
Återstår att se vad det blir av det hela..
Ha en fin helg!
/Kirsti

Britt sa...

Visst är det kul när fröerna dimper ner i postlådan. Bara att vänta på så tiden sedan.Ha det bra //Britt

Mimi sa...

Hejsan då på den här bloggen! Jag föll också för just sizzle frizzle penséerna. Joyseeds har ett jättetrevligt urval med fröer! Ja gråhårig blir man minsann av att försöka välja rätt fröer, fast det blir väl värre när man skall så dem sen. Hälsn Mimi

Minne sa...

Kul att du hitta och besökt min blogg. På så vid hittade jag din också. Trevligt! Mycket fina fröer du köpt. Visst längtar man ut i trädgården nu. Ha en skön söndagkväll!