lördag 17 januari 2009

Med tanke på min bloggrubrik

Vatten - livgivande och en livsnödvändighet. Hur många tänker på det egentligen, när vi duschar, tvättar bilen, vattnar blommorna i sommarhettan osv. Vatten som vi tar för en given sak, att det skall bara finnas tillgängligt och bekvämt, nära till hands. Tänk - att en enda droppe vatten, kan bli med tiden ett fyllt glas, för någon törstig som inte har rent vatten. Oj, vad jag är bortskämd och hur jag slösar med dropparna! Detta var upprinnelsen till bloggrubriken, lite långsökt säger någon, men..

Men tänk er en sommarmorgon, när gräset är daggvått och du strövar omkring barfota i de små daggdropparna, allt är så vackert och alla gröna blad ser friska och frodiga ut och luften är underbar, eller hur många har inte satt handen på en daggvåt cykelsits.
Eller en morgon med roddbåten ut på sjön och båten är alldeles alldeles daggvåt av små droppar. Underbara droppar i alla former.

Just nu har jag fascinerats av vinterns skönhet i form av frost som också är en form av frusen droppe. Vi som de senaste dagarna haft ett otroligt vackert landskap med rimfrost i träden.



En vy över vårt landskap från igår.



Björken i vår trädgård.

Till slut blev min tanke, att min blogg är som en enda liten daggdropp och kanske finner någon nöje att läsa mina rader i detta oändliga hav av droppar.

5 kommentarer:

X-blog sa...

JAG finner stort nöje i att läsa dina 'droppar'
Så fortsätt så här så guldkantar du min tillvaro!
Sköt om dig!

kirsti sa...

Ler och konstaterar att det var just ditt bloggnamn jag tänkte kommentera! :)
Tyckte det var så vackert! ..och passade så bra till det du brukar blogga om.. Säger som X: Kommer att återkomma för att ta del av alla dina vackra daggdroppar!
Ha det gott i frostlandskapet!
/Kirsti

HelenJ sa...

Bea - du vet att jag alltid har stort nöje av att läsa dina små funderingar över livet. Hade önskat att jag kunde formulera mig lika bra!
Dina bilder är också fina - frost är så vackert, särskilt mot en blå himmel.

Ha en riktigt skön söndag. /Helen

Anonym sa...

Kikar in här nu på din nya blogg och så fint du har det här också. Ska bli trogen besökare här med :))
Ha en skön helg
Lotta

Anette sa...

Vatten går det åt mycket när man har feber! Tur att man bara behöver hämta i kranen! Jättevackra vinterbilder! Kram Anette