torsdag 29 januari 2009

Första visningen

Vad lever man för? Det kan man kanske fundera lite på! Lever vi bara för stunden, utan några som helst framtidsplaner eller drömmar? Jodå, jag tror att alla har drömmar, önskningar, förhoppningar, målsättningar, prioriteringar osv. som kan se helt olika ut för varje individ. Några har en drömresa som man hoppas få uppleva någongång i livet, andra en ny lägenhet eller bostad etc. Min är snart en verklighet - ett eget utrymme, en Atelje`. Tänk, så fint namn den fick av en slump!

Nu är jag inte säker på att blomster-beståndet med övervintrande blommor ökar i antal efter den kommande säsongen, eller att jag inte längre kan motstå "jag - vill - ha" en Änglatrumpet, när min atelje` blir klar. I såfall föder det ena det andra. Finns det månne något bot mot den symptomen!?

Välkommen till första visningen! Här ser ni skissen på det som skall bli verklighet.





Härligt stora fönster som skall sila ljuset för mina eventuella övervintrande blommor och andra sysselsättningar i atelje`n. Mycket av materialet är beställt och bara vårsolen värmer så blir det fart på både herr och fru, målarpenslar, hammare och spik. Förhoppningsvis står det klart till hösten. Hur skall jag hinna med vårsådder?

Fröpåsar finns det ett antal av redan i min låda och här är några nya (för mig)sorter som jag beställt i år.





Papegojamarant Amaranthus tricocolor Perfecta. Valde den för det vackra bladverket skull som torde ge ett vackert i blickfång i rabatten.





Antilopöga Arctotis Zulu Prince. En söt blomma med vacker mitt och silverfärgade blad. Även den en ny art för mig och får bara hoppas att den bjuder på underbar blomning.



Alla bilderna är från Impecta.


En riktig sommardröm i denna ljuva rosa färg. Crepis rubra. Även den är ny för min del. Oj, oj, man får nästan lite oro, med bara tanken på sommaren och hur det kommer att bli med mina sådder. Nejdå, vi tar det som det kommer och detta är en del av min fritid, frösådder och blommor är en hobby och motvikt till mitt vardagliga!! En njutning och passion!



Trevlig kväll!

11 kommentarer:

Anette sa...

Åh, vad snyggt! Vad roligt för dig!
Fina växter hade du beställt också. Tycker man har lusläst Impecta-katalogen, men din hade jag inte sett. Ja, det finns ju så mycket så man kommer ju inte ihåg allt. Den lilla rosa blomman var riktigt söt!
Ha det så gott!

HelenJ sa...

Det är drömmarna som håller oss uppe - och så trevligt när något man drömmer om faktiskt blir av!
Din ateljé blir jättefin! Hur stor ska den bli? Vad har du för tak?
Vilka fina blommor du köpt från Impecta - jag gillar särskilt Zulu Prince. /Helen

kirsti sa...

Oj, vad spännade, och kul! Både bygget, och dina fröer! Kan redan se den stora, fina änglatrumpeten frodas i din ateljé..:) ..och bot mot vill-ha-fler-och-fler finns inte, så det är bara att falla för frestelsen! ;)
Glöm nu inte att blogga om hur allt växer i sommar! (Både hus och växter!!)
Trevlig kväll!
/Kirsti

Mimi sa...

Spännande med nybygge! En ateljé, vilket vackert ord också. För mej ger det minnen, mina föräldrar hade en foto-ateljé in på sextiotalet. Stora fönster med mycket ljus, låter som en dröm! Den vita blomman med karakteristisk mitt är helt i min smak.

Anonym sa...

NÄmen ska du få en atelje, åååå det blir ju nästan som ett uterum för växter samtidigt, nu är jag grön av avund...fnisss...ska ni bygga det själv eller har ni beställt det nånstans i från? Va kul för dig men hur ska du hinna med sådderna det kan man undra..fniss...Ha det bra så hörs vi
Lotta

Anonym sa...

NÄmen ska du få en atelje, åååå det blir ju nästan som ett uterum för växter samtidigt, nu är jag grön av avund...fnisss...ska ni bygga det själv eller har ni beställt det nånstans i från? Va kul för dig men hur ska du hinna med sådderna det kan man undra..fniss...Ha det bra så hörs vi
Lotta

Ruben sa...

Den ser väldigt fin ut, din blivande ateljé. Där kommer ni nog att spendera många timmar, den ser ut som ett riktigt refugium, dit du kan dra dig tillbaka - och bara njuta!!
Crepis rubra är en riktigt härlig blomma. Lycka till när det blir sådags! /Ruben

gittan sa...

Den ser verkligen fin ut! Jag längtar efter ett uterum men där får jag allt fortsätta med mina drömmar ett tag till. Man kan ju inte få alla uppfyllda på en och samma gång. Tanken är att kunna förvara tex Änglatrumpeterna där under vinter och samtidigt kunna sitta insvept i en filt och njuta av dem. Den ena blommade ju i garaget nu i julas. Om du vill ha sticklingar från Änglatrumpetet så finns det säkerligen en del här lite längre fram, bara att höra av dig. Ha en fin helg / kram

Annika Christensen sa...

Fin blogg du har. Spännande projekt det vill vi se mera av under arbetets gång.
Kommer tillbaka.
annika

Maria i Sennan sa...

Lyckliga dig-får man säga att man blir avis-blir spännande att följa
Ha det.......

ylvahi sa...

Oj vad spännande det ser ut. Undrar om jag ska visa gubben bilden. Kanske han förstår vad jag vill ha "ler".
Ha en bra helg /Ylva